ALMELO - Unaniem hebben Provinciale Staten ingestemd met de toekomstfunctie Kanaal Almelo-De Haandrik en eerder al de elektrificatie van het spoor tussen Almelo en Mariënberg. Hierdoor kunnen provincie en gebiedspartners aan de slag om het gebied rondom het kanaal veiliger, leefbaarder en klaar voor de toekomst te maken.

Veilige damwanden en scheepvaart

Het kanaal wordt enkelstrooks ingericht voor 700 ton vrachtschepen met voldoende passeerplekken voor schepen. Hierdoor is er meer ruimte om de damwanden veilig en met minder overlast en risico voor aanwonenden te versterken. Ook worden mogelijkheden voor recreatie- en natuurontwikkeling benut. De investering voor de damwanden bedraagt 175 miljoen euro voor de komende 35 jaar. ‘Het is een grote investering, maar nodig om op een goede en veilige manier de damwanden te versterken en de inwoners veilig en fijn te laten wonen langs het kanaal. Daarnaast blijft afhandeling van de schade belangrijk. Daar werken we volop aan', zegt gedeputeerde Dadema.

Verbeteren leefbaarheid

Er komt extra geld voor het uitvoeren van dorpsplannen. Provinciale Staten zijn akkoord gegaan met het voorstel om hier 3 miljoen euro extra in te investeren. Ook is een motie aangenomen om de financiële bijdrage vanuit de initiatiefnemers in het gebied minimaal te houden, zodat de ideeën sneller en makkelijker uitgevoerd kunnen worden. Provinciale Staten namen tenslotte een motie aan die de mogelijkheid voor aanvullende middelen nodig voor de leefbaarheid expliciet open te houden.

Gemeenten en provincie gaan samen aan de slag met een plan om de overlast van zwaar verkeer op de wegen langs het kanaal waar mogelijk te verkleinen. Dat is een grote wens van de inwoners. Ook gaan bedrijven, gemeenten en de provincie kijken hoe ze het gebruik van het kanaal naar de toekomst nog kunnen verbeteren.

Leefbaarheid: investering in elektrificatie spoorlijn Almelo-Mariënberg

Vorige week besloten Provinciale Staten al om de spoorlijn tussen Almelo en Mariënberg te elektrificeren. Hiermee draagt de provincie bij aan schoner, stiller en toekomstbestendig openbaar vervoer en daarmee ook een leefbaarder gebied. Ook wordt hiermee de aansluiting op andere spoorlijnen in Overijssel beter en maakt het de spoorinfrastructuur klaar voor de toekomst.

Hoe nu verder?

Na de zomer begint de provincie samen met vertegenwoordigers van bedrijven, schippers en inwoners met de uitwerking hoe het kanaal er in de toekomst uit gaat zien. En waar de passeerplekken voor schepen komen. Ook gaan gemeenten en provincie aan de slag met een aanpak voor verminderen van overlast van zwaar wegverkeer. Als eerste wordt de ervaren overlast beter in beeld gebracht.