Een slachtoffer van 88 jaar werd woensdag aan het begin van de avond telefonisch benaderd. Er zou van alles mis zijn met de bankrekening van de man, waar geld vanaf zou geprobeerd zijn te halen. Het slachtoffer werd, zoals vaker in dergelijke zaken, onder druk gezet en gaf in de veronderstelling écht met de bank te maken te hebben zijn pincode en bankpas af. Dergelijke zaken noemen we bankhelpdeskfraude en zien we als politie geregeld.
Vijf aanhoudingen
Met de weggenomen bankpas werd een groot geldbedrag gepind, maar dat geld kwam net zo vlug weer terug. Door snel politiewerk werd eerst een 24-jarige man uit Almere aangehouden in Oldenzaal. Bij hem werd de gestolen bankpas aangetroffen. Niet veel later troffen we twee vermoedelijke handlangers in een voertuig in Almelo. Het ging om een 22-jarige man uit Almere en een 23-jarige man uit Diemen. Ook zij werden aangehouden.
Net over de Duitse grens bij De Lutte was de actie compleet. Hier werden nog eens twee verdachten in een voertuig stilgezet en bij hen werd een groot, contant geldbedrag aangetroffen. Vermoedelijk het gepinde bedrag. Deze twee verdachten zijn aangehouden door de Duitse politie. Het gaat om een 22-jarige man uit Amsterdam en een 23-jarige man uit Sassenheim.
Enorme impact
Zaken als deze hebben gigantische impact op slachtoffers. De vijf verdachten zitten nog vast en het verdere onderzoek loopt.
De oplichters ogen vaak betrouwbaar en doen zich voor als medewerker van een betrouwbare instantie, zoals de bank, maar soms ook de politie. Een echte agent of medewerker van de bank zal echter nooit bellen of aan de deur komen om bijvoorbeeld sieraden, geld of een pinpas op te halen. De politie adviseert om altijd 112 te bellen als er door een (vermoedelijke) oplichter een afspraak gemaakt heeft om langs te komen of als er een (vermoedelijke) oplichter aan de deur staat. Toch slachtoffer? Niets om je voor te schamen. Doe altijd aangifte bij de politie.