BORNE - Een 83-jarige vrouw uit Borne wist door haar eigen alertheid te voorkomen dat zij slachtoffer werd van een veelvoorkomende babbeltruc waarbij oplichters zich voordoen als medewerker van een bank. Na het lezen van meerdere berichten in de media over deze vorm van criminaliteit ging er bij het beoogde slachtoffer direct een lampje branden toen zij werd gebeld door haar bank.

De alerte dame kreeg donderdag 18 maart een berichtje op haar telefoon dat afkomstig was van de bank. Daarin stond dat haar bankpas was verouderd en ook werd een link meegestuurd waarmee ze een nieuwe pas kon aanvragen. Toen mevrouw op de link klikte begon er iets te dagen. Doordat er de afgelopen maanden meermalen via diverse media wordt gewaarschuwd voor oplichters die zich voordoen als bankmedewerkers, besloot ze niet verder in te loggen op de site maar naar de bank te gaan.

Na contact met de bank bleek dat haar eigen bankpas buiten werking was en dat er een nieuwe pas was aangevraagd – echter was dit niet gebeurd door mevrouw zelf. De nieuw aangevraagde pas zou vermoedelijk 20 maart met de post worden bezorgd en werd direct geblokkeerd. Dat criminelen de bankpas hadden aangevraagd en van plan waren deze te onderscheppen, bleek zondagochtend 21 maart. De brievenbus van mevrouw was afgeplakt en er hing een briefje op met het verzoek aan de postbode om de post onder de deurmat te leggen. Mogelijk is de nieuwe bankpas inderdaad onder de deurmat gelegd en daar weggehaald door oplichters, want het slachtoffer heeft de bankpas niet ontvangen. Doordat hij al geblokkeerd was, konden de criminelen geen schade aanrichten op de rekening van mevrouw.

De politie is erg blij met het alerte handelen van de 83-jarige dame. ‘Deze vorm van oplichting is zo geraffineerd, het lijkt zo echt, dat veel mensen er in trappen. We waarschuwen veel maar desondanks worden nog veel mensen slachtoffers van deze criminelen. Gelukkig deze mevrouw niet, heel knap hoe zij gehandeld heeft’, zegt de agent die de zaak behandelt.

Wat is phishing?
Phishing is een vorm van digitale oplichting. Phishing gebeurt via e-mail, WhatsApp en sms. Slachtoffers krijgen een link naar een website die identiek is aan de website van hun eigen bank. Zodra ze daarop inloggen kunnen criminelen al hun gegevens inzien, waaronder ook de pincode.

Wat kunt u doen om phishing te voorkomen?
- Creditcardmaatschappijen, banken en bijvoorbeeld webshops vragen nooit om uw persoonlijke inlogcodes of pincodes. Reageer NOOIT op e-mails, telefoontjes of appjes met verzoeken om deze persoonlijke gegevens op te geven. Klik niet op links en verwijder de berichtgeving.
- Klik niet op betaalverzoeken of linken van onbekenden.
- Stuur uw bankpas niet op. Heeft u een nieuwe betaalpas aangevraagd? Dan zal de bank altijd vragen om uw oude pas door te knippen en weg te gooien.
- Publiceer geen rijbewijs, paspoort of identiteitsbewijs op social media. Stuur ook geen kopieën met de post mee.
- Wilt u een betaalverzoek doen, log dan in op uw eigen bankapp of de website van uw bank en doe daar de betaling. Controleer het webadres.

Slachtoffer van phishing?
Bent u slachtoffer geworden van phishing? Blokkeer dan direct uw bankrekening, bankpas en/of creditcard en doe aangifte.